Temu Ramah Dengan Pereka Denis Simachev

Isi kandungan:

Temu Ramah Dengan Pereka Denis Simachev
Temu Ramah Dengan Pereka Denis Simachev

Video: Temu Ramah Dengan Pereka Denis Simachev

Video: Temu Ramah Dengan Pereka Denis Simachev
Video: Бизнес-секреты 3.0: Денис Симачев, основатель Denis Simachev и Hooligan 2023, September
Anonim

Denis Simachev hari ini adalah salah satu pereka Rusia yang paling terkenal dan paling laris di Barat. Dalam koleksinya, dia secara aktif memanfaatkan simbol Soviet dan motif nasional Rusia - dari lambang Uni Soviet hingga potret ahli politik Rusia dan melukis kain "di bawah Khokhloma". Pertunjukan pertama jenama Denis Simachev berlangsung pada tahun 2000, dan sejak itu, koleksi Simachev telah menarik perhatian dengan kesamaran mereka. Pada tahun 2006, pertunjukan pereka di London dibiayai oleh Roman Abramovich. Pereka Denis Simachev memberitahu wartawan Weekend harian RBC Alisa Kurmanaeva tentang mengapa sukar bagi Rusia untuk melakukan perniagaan fesyen, apa yang harus dilakukan jika minat terhadap motif Rusia hilang, dan bagaimana jenama Denis Simachev akan berkembang di masa depan.

Anda dijemput untuk membuat elemen reka bentuk untuk paviliun Rusia di Art Basel Miami Beach 2007. Bagaimana fesyen dan seni kontemporari disintesis sekarang?

Sekarang mereka satu dan sama: sama ada pakaian komersial atau seni. Dan seseorang memilih apa yang lebih dekat dengannya: untuk terlibat dalam perdagangan atau kreativiti. Lebih dekat dengan saya untuk berniaga lima hari seminggu, dan dua hari - kreatif. Sekiranya saya mempunyai lebih banyak masa, saya akan membuat seni. Tetapi sekarang saya melakukan banyak perniagaan, dan ada lebih banyak soalan mengenainya daripada mengenai kreativiti dan pemodelan.

Adakah sukar untuk menjalankan perniagaan fesyen di Rusia sekarang?

Sukar seperti biasa. Di Rusia, semuanya rumit, tidak kira perniagaan apa yang anda lakukan. Secara khusus, ia tidak ditujukan untuk perniagaan fesyen. Kami tidak mempunyai struktur, tidak ada platform, tidak ada pengaruh untuk ini, semuanya dilakukan berdasarkan altruisme lengkap peserta dalam proses tersebut. Seluruh dunia fesyen Rusia boleh disebut seperti itu, kecuali bagi mereka yang bekerja di Barat. Pasar Barat lebih siap dan diatur untuk penjualan komersial, sementara di Rusia adalah seni. Oleh itu, kita mempunyai lebih banyak artis daripada peniaga. Kami tidak berpeluang mencapai penyampaian yang tepat pada tahap semua komponen, kerana setiap orang hidup dalam irama yang berbeza. Oleh kerana itu, semua jadual runtuh dan semua masalah berlaku.

Bagaimana perniagaan anda ke luar negara pada masa ini?

Sekarang kami telah memindahkan hampir semua pengeluaran ke Itali. Oleh itu, kami menjamin kualiti dan masa penghantaran ke semua kedai global yang menjual apa yang kami hasilkan. Terdapat kira-kira 40 butik seperti ini di dunia. Kami merancang untuk membuka kedai jenama mono, sama seperti yang ada di Stoleshnikov Lane. Berikut adalah Milan, London, beberapa kedai di Rusia, khususnya di Tyumen, serta Odessa dan Kiev. Pada masa ini, barang saya paling laris di Jepun dan Amerika; orang Itali membeli dengan baik dari kami.

Sejauh manakah jualan anda di rantau ini? Adakah menguntungkan untuk melabur dalam pengembangan kedai di pedalaman Rusia?

Adalah sangat menguntungkan untuk melabur dalam jenama Denis Simachev. Sayang sekali bahawa sekarang pelaburan ini tidak lagi diperlukan. Ketika kami menjadi popular, orang-orang segera mencari peluang untuk melaburkan wang mereka kepada kami. Saya selalu mengatakan bahawa kita mesti percaya pada bahasa Rusia, percaya pada potensi kita dan tidak takut untuk melabur di dalamnya.

Apa inspirasi anda untuk membuat koleksi anda?

Pedalaman Rusia, sejarah, apa yang mengelilingi saya pada zaman kanak-kanak dan semacam kenangan. Saya percaya bahawa jika anda melakukan sesuatu, maka dengan jujur, dari hati dan pasti. Satu-satunya perkara yang dapat saya lakukan ialah memberitahu tentang tanah air saya melalui pelbagai perkara.

Sejauh mana menariknya pereka fesyen Rusia di Barat sekarang? Dan apa yang dapat kami tawarkan, selain motif tradisional kami - bulu, penutup telinga dan lukisan "di bawah Khokhloma"?

Sekiranya seseorang tidak sekunder sebagai seniman, jika dia mempunyai sesuatu yang dapat dikatakan dari dirinya sendiri, dan tidak memutarbelitkan atau mengulangi bahan yang sudah diliputi, maka dia sangat menarik perhatian Barat. Pereka fesyen seperti itu segera ditanggapi, dan dia menerima cadangan menarik. Sekarang terdapat minat yang semakin meningkat terhadap pereka fesyen Rusia di Barat, bahkan ada arah fesyen Rusia, niche ini tidak diduduki, jadi Barat mencari pereka Rusia, seni Rusia, bahkan saya katakan. Ini terserlah dalam segalanya.

Bagaimana anda akan berkembang jika Barat kehilangan minat terhadap motif ini, jika Rusia berhenti menjadi negara eksotik?

Semasa saya menunjukkan koleksi pertama saya "USSR" saya diberitahu: "Jadi apa? Adakah anda akan mempunyai GDR seterusnya? " Tetapi tidak kira berapa banyak saya melakukan ini, saya mendapat lebih banyak idea daripada peluang untuk melaksanakannya. Dan keinginan untuk memakan apa yang kita lakukan menggunakan akar Rusia lebih daripada yang kita dapat hasilkan dan jual. Kami tidak berada di puncak kami, menyedari bahawa sedikit lagi - dan semuanya akan runtuh. Sebaliknya, nampaknya semuanya baru bermula. Baru-baru ini, koleksi baru saya ditunjukkan di Milan, terutamanya sejarah gipsi dan gipsi. Ia sangat menarik secara visual.

Sekiranya anda ditawarkan untuk menjadi pengarah kreatif rumah fesyen Barat, siapa yang anda setuju untuk bekerja?

Saya akan bekerja dengan Versace, tetapi tanpa Donatella, berdasarkan karya Gianni Versace. Saya percaya bahawa dia adalah bapa kepada banyak trend fesyen. Dia mencipta legenda. Pada dasarnya, saya mempunyai kerja yang cukup pada jenama saya sendiri sekarang. Talian kedua dilancarkan, yang akan meluas dan murah. Dan akhirnya, dalam masa sekitar enam bulan, kami akan melancarkan koleksi minyak wangi lelaki dan wanita dan akan melibatkan profesional sejati dalam hal ini.

Sumber:

Disyorkan: