Metroseksual: Dandies Baru?

Metroseksual: Dandies Baru?
Metroseksual: Dandies Baru?

Video: Metroseksual: Dandies Baru?

Video: Metroseksual: Dandies Baru?
Video: "Метросексуал" ))) 2023, Mac
Anonim
Image
Image

Pada tahun 2002, wartawan Mark Simpson menemui jenis lelaki moden yang baru. Dia memanggil mereka "metroseksual." Apakah makhluk misteri ini dengan nama yang pelik? Bahagian pertama istilah terbentuk dari perkataan "metropolis" (1), yang kedua menunjukkan jenis orientasi khas metropolitan. Metroseksual klasik, menurut Simpson, adalah "seorang pemuda dengan pendapatan yang lumayan, tinggal di atau dekat ibu kota (metropolis) - kerana di sinilah letaknya semua kedai, kelab, pusat sukan dan pendandan rambut terbaik. Dia boleh menjadi gay, heteroseksual atau biseksual, tetapi ini sama sekali tidak menjadi masalah, kerana satu-satunya orientasi seksualnya adalah cinta untuk dirinya sendiri dan pencarian kesenangan untuk dirinya sendiri "(2).

Jadi, metroseksual adalah fashionista moden, ciri khasnya adalah narsisme, hubungan dengan budaya pengguna bandar dan definisi baru mengenai orientasi seksual. Kumpulan ciri inilah yang menjadi ciri khas dandy abad ke-19 - mengingati kesia-siaan Brummell dan kepenggunaan Count D "Orsay, atau bagaimana Barbet D" Oreville menulis mengenai kelopak androgini, sifat "jantina rohani yang tidak ditentukan."

Dalam budaya hari ini, perbezaan "gay" / "heteroseksual" lama ternyata terlalu sempit untuk fenomena ini, dan dalam akhbar berbahasa Inggeris frasa yang tidak dikenali muncul: "gay lurus", "hampir gay" - wartawan mencari kunci fenomena baru. Filem "Sex and the City" menambah bahan api. Heroinnya segera didaftarkan oleh pengkritik dalam kategori "metroseksual" - obsesi mereka terhadap fesyen, kedudukan aktif dalam hubungan dengan lelaki, pengejaran kenikmatan bandar yang abadi - semua ini terpaksa menyemak semula klise lama "kewanitaan" dan "kejantanan ".

Image
Image

Contoh metroseksual yang paling mencolok adalah pemain bola sepak Inggeris David Beckham, yang tidak pernah berhenti memukau peminatnya dengan potongan rambut baru, anting-anting, manikur merah jambu dan ketagihan terhadap pakaian yang mewah. Segala barang yang diiklankan olehnya segera menjadi daya tarikan sihir, sama ada cermin mata hitam Polis, telefon bimbit Vodafone atau kosmetik TBC Jepun. Walaupun di dunia bola sepak Britain yang sangat patriarki, peminat memaafkannya atas semua "penyimpangan" terhadap kewanitaan, belum lagi kebiasaan "bintang" lain, termasuk peralihan baru-baru ini dari Manchester United ke Real Madrid.

David sepertinya diizinkan untuk melakukan apa sahaja - dia dapat tampil di khalayak ramai di sarung Indonesia atau kelihatan telanjang di sampul majalah Esquire - peminat hanya semakin bersemangat. Kembali adalah idola untuk wanita, lelaki gay dan lurus, dengan murah hati memberi semua orang peluang yang sama untuk dikagumi. Walaupun imejnya sebagai lelaki keluarga yang ideal, Beckham tetap menjadi objek keinginan universal bagi peminat dan peminat wanita. Jenama peribadinya lebih kuat daripada kerangka tradisional.

Tetapi yang paling penting, bukan selebriti individu yang menyumbang kepada pengenalan metroseksualiti kepada orang ramai, tetapi filem baru-baru ini: sebagai tambahan kepada heroin Sex and the City, tentu saja, dalam siri ini, anda boleh meletakkan Patrick dari Amerika Psikopat, watak dari Fight Club dan juga "Spider-Man".

Dari segi praktikal, "metroseksual" ternyata menjadi konsep yang senang terutamanya untuk "pengguna" - fashionista bandar. Keadaan berkecuali dan berkonsepkan "label" segar yang tidak menghakimi membantu banyak lelaki membebaskan diri secara dalaman, menyingkirkan ketakutan mereka yang biasa. "Metroseksual" yang baru muncul mengakui, sebagai contoh, bahawa mereka tidak lagi takut dikenali sebagai "gay" hanya kerana mereka mahir dalam produk fesyen dan penjagaan badan.

Seorang metroseksual benar-benar berminat dengan gambarnya, kerap membeli krim dan syampu jenama baru, mengunjungi salon kecantikan dan sering melakukan pedikur. Ingin kelihatan lebih muda, ramai lelaki malah bersetuju untuk menjalani pembedahan plastik. Yang lain menjaga sosok mereka dengan bekerja dengan pelatih peribadi di kelab sukan.

Menjaga penampilan dihargai: metroseksual popular di kalangan wanita. Pendapatnya sangat dipandang tinggi - dia memahami pakaian dan dapat memberi nasihat yang baik ketika membeli barang baru, dia akan selalu melihat pembelian yang berjaya dan memberi pujian. Sebagai tambahan, metroseksual dengan senang hati membincangkan tempat membeli-belah dan tempat bandar bergaya baru, berkongsi tayangan dan maklumat. Sebagai tambahan, dia suka memasak dan memahami asas-asas pemakanan sihat - anugerah bagi wanita perniagaan moden yang terlalu sibuk untuk duduk di dapur.

Mark Simpson secara terang-terangan menyatakan bahawa jenis metroseksual adalah produk pembangunan ekonomi. Masyarakat pengguna moden memerlukan pelanggan baru, dan tugas kedua pengeluar dan pengiklan adalah membawa lelaki ke kedai dan menanamkan selera di dalamnya. Oleh itu, sekumpulan pengguna yang kuat dihubungkan dengan mekanisme pasaran. Sekiranya wanita dan remaja telah lama terjebak dalam "rangkaian" ekonomi pasaran, maka lelaki masih memegang jawatan mereka. Secara tradisinya, seorang lelaki memperoleh dan seorang wanita menghabiskan. Di kedai-kedai, lelaki itu tersesat, bosan, diminta pergi ke luar "untuk mendapatkan udara segar." Sering kali, isteri membeli bukan sahaja barang-barang untuk diri mereka sendiri dan "ke rumah", tetapi juga memilih deodoran dan seluar dalam untuk pasangan mereka.

Sebelum ini, untuk membeli, katakanlah, krim penjagaan wajah lelaki Clinique, pembeli maju, yang tersipu malu, harus pergi ke sektor kosmetik "wanita". Sekarang kerana banyak syarikat menghasilkan rangkaian kosmetik lelaki, calon pelanggan dengan yakin menuju produk yang tepat. Lebih-lebih lagi, dia dipandu oleh periklanan dan pendapat umum, dan insentif untuk membeli sering disarankan kompleks yang sebelumnya hanya membimbangkan wanita - ketakutan penuaan, memerangi selulit dan obesiti. Metrosexual suka membaca majalah berkilat - FHM, GQ, Maxim, The Face, Details, Arena, Esquire, dan pandangannya yang terlatih dengan serta-merta membaca maklumat yang diperlukan dari halaman majalah, mencatat trend baru dalam fesyen.

Pandangan metroseksual, dipenuhi dengan keinginan pengguna, menyamakan lelaki dan wanita. Tidak hairanlah salah satu definisi metroseksual di laman web Wordspy mengatakan: "lelaki lurus yang tidak menekan prinsip kewanitaan."

Metroseksual hari ini adalah pengguna yang tercerahkan dan arif: di kedai mereka disebut "prosumer" (3). Dengan pakaian, dia sering memilih Armani, dengan kasut - Bruno Magli, produk badan dari Kiehl, menjahit baju buatan khas, tetapi minatnya tidak terbatas pada dunia barang. "Metroseksual bukan hanya gel rambut," tulis Karru, salah seorang panelis di laman web Zephoria, "tentu saja, semua metroseksual berbeza, tetapi jika anda mencari sesuatu yang sama, kami adalah profesional yang berpendidikan dan penyayang, kami hargai nuansa dan perinciannya., kami berminat dengan semua perkara baru dalam hidup - termasuk produk dan perkara: Kami dicirikan oleh perhatian ": Sesungguhnya, banyak metroseksual menyukai opera, yoga, reka bentuk moden - ringkasnya, dandies abad XXI ini boleh dilihat bukan hanya di kedai, tetapi juga di teater, dan di galeri seni. Sebilangan besar dari mereka adalah pengguna Internet yang maju, dan sangat mungkin bahawa gambar dan manifesto metroseksual terbaru akan dijumpai di dunia maya.

Olga Vainshtein

khas untuk InterModa. Ru

(1) Metropolis - dari Yunani. "meter" adalah ibu dan "polis" adalah bandar. Dalam pengertian literal, etimologi istilah "metroseksual" memberikan "seks ibu". Ini secara paradoks menggema satu fakta terkenal: jantina mana-mana embrio manusia pada minggu pertama adalah wanita (ibu), dan hanya pada bulan kedua terdapat pembezaan jantina kerana kromosom Y yang menentukan perkembangan anak lelaki.

(2) Mark Simpson. Jumpa Metroseksual. Artikel itu muncul pada 22 Julai 2002 di www.salon.com. Artikel pertama Simpson mengenai topik ini diterbitkan pada tahun 1994: Mark Simpson, "Inilah orang-orang cermin," The Independent, 15 November 1994. Namun, kata menjadi popular hanya pada tahun 2002 dan sejak itu terus berada di sepuluh teratas di laman web www.wordspy.com

(3) Prosumer - pengguna profesional.

Popular oleh topik